center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Az állampolgár-riporter
Londoni merényletek: a civil szféra betört a hivatásos médiába a maga fotóival és szövegeivel. Mészáros Antónia, Népszabadság, 2005. szeptember 25.

Már több mint két hónapja, hogy megtörtént. A londoni robbantássorozat azonban sokáig foglalkoztatja még a sajtót és az elemzőket. Egy most készülő BBC-dokumentumfilm forgatása során alkalmam volt beszélni szinte mindegyik brit újságíróval, aki július hetedikén a televíziós tudósításokon dolgozott. Mindannyian úgy érezték, hogy noha feltétlenül ez volt pályájuk eddigi legfontosabb megbízatása - mégsem jutottak igazán az események közelébe. A négy merényletből három mélyen a föld alatt történt, a negyedik környékét pedig villámgyorsan lezárta a rendőrség, a tömegközlekedés leállt, az autóforgalom bedugult, a mobilhálózatok megbénultak. Az élelmesebb riporterek eleve biciklivel indultak el a szerkesztőségből, de mire odaértek bármelyik helyszínre, már nem jutottak át a rendőrkordonon, viszont a stúdióba se tudtak betelefonálni. Bár kora reggel óta tudni lehetett, hogy valami történt a metróval, a három nagy hírcsatornánál teljes volt a zavar; egy órával az első robbanás után még mindig energiakisülésekről spekuláltak. Ezen a ponton a brit nézők egyszercsak átvették az újságírók szerepét - és ezzel alighanem beírták magukat a sajtótörténelembe.


Részlet a cikkből

Az első képet, ami végre minden szónál ékesebben beszélte el a történteket, egy környékbeli lakos, a színházrendező Lou Stein készítette, véletlenül zsebében lapuló digitális fényképezőgépével. A Sky News által 10:44-től folyamatosan sugárzott, mára már emblematikus fotó pillanatok alatt körbefutott a világ tévéképernyőin, tekintet nélkül arra, hogy nyilvánvalóan amatőr munka volt. Lou maga sem tudja pontosan, hogy miért is készítette a fényképet. „Kisérteties csönd ült mindenen, csak a sírást lehetett hallani, az emberek egymás vállába temették az arcukat. A busz teteje felnyílt, mint egy konzervdobozé, az eleje teljesen szét volt roncsolva, és sérülteket láttam a távolban. Azonnal tudtam, hogy bomba volt. Eszembe jutott, hogy nálam van a fényképezőgépem, és megörökíthetem ezt a hihetetlen látványt, egyetlen sarokra a házamtól. Lounak eszébe se jutott, hogy a médiának szüksége lehet az ő fotójára, de amikor a helyszínről hazaérve bekapcsolta a televíziót, nagyon meglepődött.” Azt vártam, hogy bekapcsolom a tévét, és rögtön látom majd a helyszíni tudósítást. Ehelyett még mindig energiakisülésekről beszéltek. Nagyon dühös lettem, gyanúsnak éreztem, hogy az elmúlt egy órában még mindig nem kaptunk semmi rendes információt - én meg közben ott álltam, a kezemben egy felrobbantott busz teljesen egyértelmű képével. A harag vitt rá, hogy azonnal elküldjem a képet."
.
.
.

A teljes cikk letöltése (Word  formátum, 83 KB)

Mészáros Antónia

Az állampolgár-riporter., Londoni merényletek: a civil szféra betört a hivatásos médiába a maga fotóival és szövegeivel. Népszabadság, 2005. szeptember 25.